
SCHRIFTELIJKE VRAAG

nr. 87
van MARINO KEULEN
datum: 14 februari 2023

aan BENJAMIN DALLE
VLAAMS MINISTER VAN BRUSSEL, JEUGD, MEDIA EN ARMOEDEBESTRIJDING

VRT  -  Documentaire ‘Wagner, Putin's shadow army’

De VRT zendt via Canvas en via haar online kanaal www.vrt.nu de documentaire uit met 
als titel ‘Wagner, Putin’s shadow army’.

Uiteraard gaat het in de documentaire ook over Oekraïne en wordt er geregeld een kaart 
getoond van Oekraïne.

Het grondgebied van Oekraïne krijgt een andere kleur dan dat van zijn buurlanden en 
soms wordt er ook een effectieve grenslijn getekend.

Wat daarbij opvalt is dat deze inkleuring als landsgrens zodanig is dat de Krim tot het 
grondgebied Rusland behoort en niet tot Oekraïne.

Nodeloos om erop te wijzen dat zowel ons land, maar ook Vlaanderen evenals de VN en 
quasi alle landen ter wereld de aanhechting van de Krim bij Rusland niet erkend en zelfs 
veroordeeld hebben.

In de beheersovereenkomst staat bovendien: “Correct zijn, moet de norm zijn voor de 
publieke omroep.”, alsook: “De VRT versterkt de democratische samenleving, …” maar 
zeker: “De VRT hanteert de hoogste standaarden inzake integriteit en 
beroepsethiek/deontologie en hecht het grootste belang aan haar betrouwbaarheid, 
geloofwaardigheid, onpartijdigheid en diversiteit. Het redactiestatuut garandeert de 
onafhankelijkheid en de zelfkritische en transparante houding van VRT-journalisten.”

Bovendien heeft het niet zo verre verleden ons geleerd dat we geen duimbreed mogen 
toegeven aan dictatoriale regimes of meegaan in hun propaganda.

1. Is de VRT van oordeel dat de Krim behoort tot het grondgebied van de staat 
Rusland?

2. Was de VRT betrokken in de opmaak van deze documentaire?

Zo ja, wat is dan de beweegreden geweest om niet-erkende landsgrenzen te 
gebruiken?

Zo niet:

a) op welke wijze werd deze documentaire gescreend;

b) was er geen mogelijkheid om dit bij te werken;

http://www.vrt.nu


c) als er geen mogelijkheid was om dit bij te werken, waarom koos men er dan 
voor om niet in duiding bij het beeld te voorzien?

3. Welke maatregelen heeft de VRT genomen of gaat ze nemen om deze documentaire 
in regel te krijgen met haar beheersovereenkomst?



BENJAMIN DALLE 
VLAAMS MINISTER VAN BRUSSEL, JEUGD, MEDIA EN ARMOEDEBESTRIJDING

ANTWOORD
op vraag nr. 87 van 14 februari 2023
van MARINO KEULEN

1. De VRT is niet van oordeel dat de Krim tot het grondgebied van de staat Rusland 
behoort. De VRT volgt daarin het standpunt van België, Vlaanderen en de VN. Dat blijkt 
ook uit de talrijke berichtgeving over de oorlog in Oekraïne op alle VRT-kanalen.

2. De VRT was niet betrokken in het maken van de documentaire. ‘Wagner: Putin’s 
Shadow Army’ is een Franse documentaire van het bekende en internationaal 
gerespecteerde productiehuis en persbureau CAPA. De VRT kocht de uitzendrechten 
hiervan aan.

a) De documentaire werd gescreend door de programma-aankoopdienst van de VRT 
en nadien geselecteerd voor uitzending op Canvas.

De documentaire werd geselecteerd omdat het internationaal als een diepgaand 
informerend onderzoek wordt erkend. Het programma wordt beschouwd als de 
meest complete documentaire (tot dusver) over ‘Wagner’, het schaduwleger van de 
Russische president Poetin dat de expansieve ambities van Rusland wil bevorderen 
en het Westen wil destabiliseren. In de documentaire wordt een antwoord gegeven 
op essentiële en journalistieke vragen. Met behulp van geopolitieke analyses van 
internationale experten, exclusieve documenten en getuigenissen uit de eerste hand 
van vervolgde journalisten en huurlingen die zich tegen Wagner hebben gekeerd, 
werpt dit onderzoek een licht op deze organisatie en haar hele systeem.
De documentaire is een kritisch en onafhankelijk onderzoek naar de Wagner-
organisatie, waarbij de makers de hoogste standaarden hanteerden. De twee 
journalisten Alexandra Jousset et Ksenia Bolchakova die de documentaire 
produceerden hebben een onberispelijke reputatie en wonnen in 2022 de 
prestigieuze Prix Albert Londres voor beste audiovisuele journalistiek voor deze 
documentaire  ‘Wagner: Putin’s Shadow Army’.

De kern en inhoud van deze documentaire is juist, betrouwbaar en geloofwaardig, 
en in regel met de VRT-beheersovereenkomst. Uit de documentaire blijkt geen 
enkele intentie van de makers om de landsgrenzen van de Krim op een kaart 
moedwillig verkeerd voor te stellen.

Diverse andere publieke omroepen in Europa (zoals RTBF La Une, ZDF en France 
Télévisions) hebben de documentaire ook aangekocht en in prime time uitgezonden.

b-c)De verkeerde inkleuring als landsgrens op de kaart werd niet opgemerkt tijdens 
het opnieuw inlezen van de documentaire. De originele kaart door de Franse 
makers werd dus behouden.
Het gaat om een fragment van enkele seconden. De focus ligt daarbij op het tonen 
van de regio Donbas op de kaart die ingekleurd is in rood en met naam in duidelijke 
grote witte letters wordt aangeduid. De commentaarstem vertelt dat het verhaal 
van het leger in de Donbas-regio begint. De Krim-regio staat op de kaart niet met 
naam aangeduid.



3. Een aanpassing van de inkleuring als landgrens kon niet in montage worden opgelost. 
Intussen werd de documentaire al tweemaal uitgezonden en zal deze niet meer op 
Canvas worden vertoond wegens contractuele afspraken. 


