
Vraag nr. 126
van 4 juni 1997
van de heer WILFRIED AERS

BRTN Journaal  –  "Socialistisch" m. b. t. Labour

Op 1 mei 1997 werden de verkiezingen in Groot-
Brittannië gewonnen door Labour. Op 2 mei
begonnen alle nieuwsberichten van de BRTN met
de mededeling dat "de socialisten" in Engeland
hadden gewonnen.

Van BRTN-journalisten zou men toch mogen ver-
wachten dat zij weten dat Labour onder Blair juist
niet meer "socialistisch" wil genoemd worden en
dat het woord "socialisme" uit de partijliteratuur
werd verbannen. Bij de vorige verkiezingen stond
het woord nog wel in het programma, maar nu
heeft Labour angstvallig vermeden het woord
"socialisme" te gebruiken.

Werden er maatregelen genomen om dergelijke
leugenachtige berichtgeving te vermijden ?

Antwoord

In antwoord op de parlementaire vraag van de
Vlaamse volksvertegenwoordiger heeft de BRT N
mij de volgende informatie bezorgd.

De tv-nieuwsdienst ontkent met klem dat alle
nieuwsberichten van de BRTN op 2 mei begonnen
met de mededeling dat "de socialisten" in Enge-
land de verkiezingen hadden gewonnen. I n t e g e n-
d e e l . De tv-nieuwsdienst heeft het voortdurend
gehad over "Labour" of "de sociaal-democraten
van Labour".

Op 2 mei zat er overigens een "duider" in het jour-
n a a l , waarin precies werd beschreven hoe To n y
Blair Labour omvormde en komaf maakte met de
tegenstelling tussen links en rechts.


