Vraag nr. 128
van 4 juni 1997
van de heer WILFRIED AERS

BRTN Journaal — Standpunt aartsbisschop

Tijdens de laatste dagen van april en de eerste
dagen van mei 1997 zorgde het rapport van de
commissie Sekten van de Kamer van Volksverte-
genwoordigers voor heel wat commotie. Vooral de
lijst van verenigingen die als sekte werden
beschouwd, zorgde voor heel wat kwaad bloed. Er
kwam veel protest los, ook vanwege kardinaal
Danneels.

Dit standpunt van het hoofd van de katholieke
Kerk in ons land kwam onder andere aan bod in
het radionieuws van de BRTN van 1 mei (7 en 8
uur). Tot mijn grote verbazing maakte de nieuws-
uitzending van de BRTN-televisie er die avond
geen gewag van. Wel werd er een gesprek omtrent
deze zaak gebracht, maar dan met een woordvoer-
der van Opus Dei, een van de betrokken verenigin-
gen. De televisiekijker werd dus niet op de hoogte
gebracht van het feit dat de aartsbisschop heel wat
bezwaar maakte tegen het verslag van de commis-
sie Sekten.

Is een en ander in overeenstemming met de infor-
matieopdracht van de openbare omroep ?

Welke maatregelen werden er genomen ?

Antwoord

In antwoord op de parlementaire vraag van de
Vlaamse volksvertegenwoordiger heeft de BRTN
mij de volgende informatie bezorgd.

Het tv-journaal besteedde al op 30 april 1997 aan-
dacht aan de reactie van de katholieke Kerk op het
sekterapport.

Het standpunt van kardinaal Danneels werd die
dag al vermeld in het tv-journaal. De kardinaal zelf
kwam er tweemaal aan het woord.

De tv-nieuwsdienst heeft dus niet gewacht tot 1
mei om de reactie van het hoofd van de katholieke
Kerk kenbaar te maken.



