Vraag nr. 129
van 4 juni 1997
van de heer WILFRIED AERS

BRTN-radionieuws — Vlaams Blok

In de ochtendnieuwsuitzendingen van de BRTN-
radio van 30 april 1997 werd meegedeeld dat het
Vlaams Blok niet akkoord kon gaan met de inhoud
van het rapport van de commissie Sekten van de
Kamer. Het Vlaams Blok was de eerste partij die
hiertegen in het geweer kwam.

In de ochtendnieuwsuitzending van 7.30 uur op 7
mei 1997 deelde dezelfde radio mee dat er die dag
in de Kamer over dit rapport zou worden gestemd
en dat alleen de CVP er bezwaar tegen maakte.

Heeft de BRTN in deze zaak aan haar informatie-
plicht voldaan ?

Welke maatregelen werden er genomen ?

Antwoord

In antwoord op de schriftelijke vraag van de
Vlaamse volksvertegenwoordiger heeft de BRTN
mij de volgende informatie bezorgd.

De BRTN-radio heeft op 29 en 30 april uitvoerig
melding gemaakt van de protesten van het Vlaams
Blok tegen het rapport van de Sektencommissie in
de Kamer. Toen is in meerdere uitzendingen
gemeld dat het Vlaams Blok zou tegenstemmen.

In het ochtendnieuws van 7 mei werd CVP-voorzit-
ter Marc Van Peel aan het woord gelaten over het-
zelfde onderwerp, omdat de dag voordien de CVP-
fractie zich negatief had uitgelaten over het rap-
port. Het CVP-verzet was des te belangrijker,
omdat de verslaggever van de Sektencommissie lid
is van de CVP.

In de nieuwsuitzendingen van 7 mei werd niet
meer naar de houding van het Vlaams Blok verwe-
zen omdat die reeds bekend en dus geen nieuwsfeit
meer was.



