
Vraag nr. 55
van 28 februari 1996
van de heer WILFRIED AERS

BRTN Radiojournaal – "Omstreden"

Op zaterdag 13 januari 1996 bracht de BRTN-radio als
eerste punt in de nieuwsuitzendingen de beschuldiging
die op die dag in de links-radicale krant De Morgen
was verschenen tegen de Schaarbeekse politiecommis-
saris. Deze krant beweerde dat de commissaris in de
jaren '70 lid was geweest van een zogenaamde extreem-
rechtse vereniging.

Het viel mij op dat de openbare omroep het in die
nieuwsuitzendingen steeds had over de "omstreden
politiecommissaris van Schaarbeek". Voor een geregel-
de BRTN-luisteraar spreekt het epitheton "omstreden"
boekdelen. De omroep gebruikt het immers uitsluitend
om aan te tonen dat "weldenkenden" tegenover de
"omstreden" genoemde personen zeer wantrouwig
moeten staan. Het adjectief "omstreden" wordt dan
ook door de BRTN zeer selectief gebruikt. Zo werd in
het verleden de voorzitter van het Franse Front Natio-
nale, Europees parlementslid Jean-Marie Le Pen, gere-
geld door de BRTN "omstreden" genoemd. Maar de
Cubaanse dictator Fidel Castro werd nooit zo
genoemd.

Het nieuws over de politiecommissaris werd op een
zaterdagmorgen gebracht en de radio was er toch in
geslaagd de minister van Binnenlandse Zaken aan de
telefoon te krijgen om naar zijn commentaar te infor-
meren. De openbare omroep heeft er echter niet aan
gedacht naar de reactie te vragen van de eerste betrok-
kene : de politiecommissaris van Schaarbeek. Het is pas
in de loop van de namiddag dat de BRTN-luisteraar
kon vernemen dat de commissaris de beschuldiging van
de hand wees, en dit nadat laatstgenoemde dit zelf had
gevraagd.

Is de minister van mening dat de radio-nieuwsdienst
van de BRTN zich in deze zaak gehouden heeft aan de
neutraliteit van informatie die van haar mag worden
verwacht ?

Antwoord

De BRTN deelt mij mee dat in de berichten over het
mogelijke lidmaatschap van de Schaarbeekse hoofd-
commissaris van het Front de la Jeunesse in de jaren
'70, telkens keurig de bron werd vermeld, zoals het
hoort. Deze berichten werden uitgezonden op zaterdag
13 januari om 8, 9, 10, 13 en 14 uur.

De ontkenning van de hoofdcommissaris liet enige tijd
op zich wachten, maar kreeg dan ruime aandacht in de
BRTN-radioberichtgeving. Die berichten gingen in het
radionieuws van zaterdag 13 januari om 20, 22, 23 en 24
uur en van zondag 14 januari om 1, 6, 6.30, 7, 7.30, 8, 9
en 10 uur. Tot viermaal toe kreeg de commissaris de
kans om met eigen stem de aantijging te ontkennen.

Van 7 uur af werd daar bovendien aan toegevoegd dat
de commissaris van plan was klacht in te dienen tegen
de krant De Morgen, die met het bericht had uitgepakt,
én bovendien tegen de Belgische Staat. De commissaris

beschuldigde toen op zijn beurt de rijkswacht ervan
"met hem te willen afrekenen".

Bovendien moet worden opgemerkt dat, zeker in een
weekend, niet iedereen permanent bereikbaar is. Dat
de aanpak van de commissaris in Schaarbeek "omstre-
den" is, zal iedereen beamen. Er zijn, in de hele pers,
ook de Franstalige, talloze artikels, brieven en com-
mentaren verschenen voor en tegen zijn optreden.

Dat is precies wat wordt weergegeven met de term
"omstreden".


