Stuk 2014 (2008-2009) — Nr. 8|

VLAAMS PARLEMENT

| Zitting 2008-2009 |

| 11 maart 2009 |

ONTWERP VAN DECREET

betreffende de radio-omroep en televisie

REFLECTIENOTA

ingediend door de heren Wim Van Dijck, Johan Deckmyn, Werner Marginet
en Erik Arckens

Zie:
2014 (2008-2009)
— Nr. 1: Ontwerp van decreet
— Nr. 2: Amendementen
— Nr. 3: Verslag hoorzitting
— Nrs 4 en 5: Amendementen
— Nr. 6: In eerste lezing aangenomen artikelen
— Nr. 7: Verslag

5473
CUL



Stuk 2014 (2008-2009) — Nr. 8]

Brussel, 11 maart 2009

ONTWERP VAN DECREET BETREFFENDE DE RADIO-OMROEP EN TELEVISIE

REFLECTIENOTA

ingediend door de Heren Wim VAN DIJCK, Johan DECKMYN, Werner MARGINET en
Erik ARCKENS

DAMES EN HEREN,

Naar aanleiding van de bespreking van het ontwerp van decreet betreffende de radio-omroep en
de televisie, wenst de Vlaams Belang-fractie enkele fundamentele opmerkingen te formuleren en
onder aandacht te brengen van het Vlaams Parlement.

Inleiding

Tijdens de besprekingen van het ontwerp van decreet betreffende de radio-omroep en televisie in
de commissie Cultuur, Jeugd, Sport en Media van 12 februari 2009 werden er nog verschillende
amendementen ter zitting ingediend waarvan het overgrote deel werden aanvaard. Enkele van
deze in commissie aanvaarde amendementen dienen de bijzondere aandacht van het Vlaams
Parlement te krijgen

Ten eerste zijn er de amendementen van de heren Carl Decaluwe en Dany Vandenbosche,
Mevrouw Margriet Hermans en de heren Jos Stassen en Jiirgen Verstrepen teneinde artikel 36 en
artikel 37 § 6 te schrappen. Deze amendementen behelzen het afschaffen van de uitzendingen van
politieke partijen op de openbare omroep tijdens de verkiezingstijd voor zowel radio als televisie.

Ten tweede zijn is er het amendement van De heren Carl Decaluwe en Dany Vandenbossche en
Mevrouw Margriet Hermans en de heer Jiirgen Verstrepen dat voorziet in een nieuwe tekst voor
artikel 48 teneinde tegen betaling commerci€éle communicatie ter beschikking te stellen aan
politiecke mandatarissen of kandidaat-mandatarissen en aan politicke partijen tijdens de
sperperiode voor de verkiezingen.



Stuk 2014 (2008-2009) — Nr. 8]

Het is duidelijk dat deze amendementen als één geheel dienen gelezen te worden. Dat komt ook
tot uiting bij de verantwoording van laatst voornoemde amendement waar de indieners stellen dat
het schrappen van artikel 36 de toegang tot radio en televisie voor politici beperkt en dat men
ondermeer daarvoor het complementaire medium radio en televisie wordt opgenomen in de lijst
van mogelijke verkiezingsuitgaven.

De Vlaams Belang-fractie is in se geen tegenstander van betaalde politiecke advertenties op radio
en televisie maar vindt het onbegrijpelijk en onnuttig dat de uitzendingen van politiecke partijen
op de openbare omroep worden afgeschaft. Het toelaten van betaalde advertenties is 0.1 niet eens
een doekje voor het bloeden.

De Vlaams Belang-fractiec wenst terzake dan ook de aandacht van het Vlaams Parlement te
vestigen op enkele fundamentele bedenkingen.

1. Zwakke argumentatie

Wat opvalt, is de eerder zwakke argumentatie die commissicleden aanhalen om van de
afschaffing van de uitzendingen op de openbare omroep te ondersteunen. Zo zouden de
voornoemde uitzendingen van politieke partijen, volgens de indieners van de desbetreffende
amendementen ‘oubollig’ en ‘niet meer van deze tijd’ zijn. Wie bepaalt of iets ‘oubollig’ is?
Hangt dat niet van de makers van de spots af. Er zijn voldoende creatieve geesten om een tv-spot
van een politieke partij wel degelijk eigentijds te maken. Of heeft het te maken met het feit dat
verkiezingsspots van politieke partijen al zo lang bestaan? Als dat het argument is,... Wat moeten
we dan denken van het uitdelen van pamfletten op bv. openbare markten. Is dat dan niet
‘oubollig’?

Een ander veel gehoord, maar even zwak, argument is dat de kijker dan ‘onnodig’ moet wachten
vooraleer zijn gewenste programma begint. Moeten we dan concluderen dat de dames en heren
die dat argument aanhalen tegen reclame op televisie zijn? Want dit zogenaamd ‘onnodig
wachten’ gaat toch op voor elke vorm van reclame op televisie.

En het top-non-argument is dat de spots van de politieke partijen “verwarrend” zouden zijn voor
de kijker. De kijker zou volgens de gebruikers van dit argument niet het verschil kunnen maken
tussen een informatief programma en een verkiezingsspot. Dit is niet enkel een non-argument, het
is ook dermate beledigend voor televisiekijkend Vlaanderen. De volksvertegenwoordigers die
dergelijke argumentatie in de mond hebben genomen verslijten de Vlaamse burger gewoon voor
dommerik.

2. Het onuitgesproken argument

De zwakke argumentatie voor het afschaffen van de uitzendingen voor politieke partijen op de
openbare omroep tijdens verkiezingstijd bewijst niet enkel dat het moeilijk is deze afschaffing
afdoende te argumenteren, het moet ook het grote onuitgesproken argument verdoezelen. En het
grote onuitgesproken argument is het bannen van een politicke opponent van televisie, het
monddood maken van een politiecke concurrent in de audio-visuele media.



Stuk 2014 (2008-2009) — Nr. § |

Want zoals we reeds stelden dient de afschaffing van de uitzendingen voor politicke partijen op
de VRT samen gelezen te worden met de invoering van betaalde advertenties in de audio-visuele
media tijdens de sperperiode voorafgaand aan de verkiezingen. Uiteraard de indieners van de
voornoemde amendementen hebben immers niet de intenties om hun respectievelijke partijen op
radio en televisie te bannen. Maar met de amendementen proberen ze twee vliegen in een klap te
slagen. N1. het zorgen dat ze zelf nog spots op radio en televisie (zij het de commerciéle) kunnen
verzorgen en er voor zorgen dat een bepaalde politieke oppositiepartij, om het Vlaams Belang
niet te noemen niet meer aan bod komt. Inderdaad, de politicke spots voor alle partijen
verdwijnen op de openbare omroep, maar de indieners van de amendementen weten zeer goed dat
ze wel aan bod zullen komen bij de betaalde advertenties. Ze weten ook zeer goed dat bij de
betaalde advertenties, slechts één politieke concurrent, het Vlaams Belang, steevast zal geweigerd
worden. De indieners van de amendementen beseffen dat zeer goed omdat dit vandaag reeds het
geval is voor de gedrukte media. Kortom, de echte reden van de wijzigingen terzake is het
uitschakelen van één zeer specifieke politicke opponent wat betreft aanwezigheid met reclame in
de audiovisuele media.

3. Televisie en opinievorming

Maar de problematiek die nu geschapen wordt is zelfs nog fundamenteler dan wat reeds werd
aangehaald. In een democratie is het functioneren van een vrije pers van primordiaal belang. De
burgers zijn voor een zeer groot deel immers afthankelijk van de media om informatie in te
winnen, informatie die mogelijk mee het kiesgedrag kan bepalen en bijgevolg voor het
functioneren van een democratie. Daarbij heeft het medium televisie ongetwijfeld de grootste
impact. Het is dan ook noodzakelijk dat de televisiejournaals en duidingprogramma’s een
evenwichtig beeld geven van de politicke realiteit. Want ook dat is een argument dat door de
voorstanders van de afschaffing van de uvitzendingen van politicke partijen wordt aangehaald.
Volgens hen zijn er op televisie voldoende politieke informatieve en duidingsprogramma’s zodat
iedereen reeds voldoende aan bod komt met zijn of haar respectievelijke politieke stellingnames.

We weten allemaal dat de openbare omroep is gebonden aan een plicht tot onpartijdigheid,
neutraliteit en objectiviteit. Dat werd uiteraard niet met voorliggend ontwerp van decreet
veranderd. Ook dienen de informatieprogramma’s, de mededelingen en programma’s met een
algemeen informatieve inslag, en alle informatieve programmaonderdelen, nog steeds onpartijdig
en waarheidsgetrouw te zijn. Professor Rimanque schreef in tempore non suspecto: ” Een
essentieel aspect van deze onpartijdigheid is de verplichting om bij materies, waarin de publieke
opinie verdeeld is, op evenwichtige wijze alle relevante opinies aan bod te laten komen. (cf.
RIMANQUE K., In een geest van strenge objectiviteit, Communicatie — Tijdschrift voor
Massamedia en Cultuur,Themanummer Emeritaat Professor Paul Vandenbussche, 1989, (1)

Uit cijfers van uiteenlopende bronnen blijkt echter duidelijk dat deze plicht niet nagekomen
wordt. Het systematisch doodzwijgen, of in het beste geval minimaliseren, van bepaalde partijen
in Vlaanderen kan immers moeilijk in overeenstemming gebracht worden met welke vorm van
objectiviteit dan ook. Dergelijke situaties zijn onaanvaardbaar. Los van het feit dat hieraan paal
en perk moet gesteld worden, bewijst dit wel degelijk het belang van de uitzendingen van
politieke partijen tijdens de verkiezingstijd op de VRT. Uitzendtijd die dient verdeeld te worden



Stuk 2014 (2008-2009) — Nr. 8]

naargelang de getalsterkte van de respectievelijke fracties in het Vlaams Parlement. Kortom, de
wijze waarop het voorheen was.

4. Gebrek aan objectiviteit en onafhankelijkheid

Een argument dat we evenzeer bij de besprekingen van het ontwerp hebben gehoord is dat de
boodschap van de politieke partijen niet ‘ongefilterd” kunnen losgelaten worden op de bevolking.
Volgens sommigen moet een en ander door journalisten ‘geduid’ worden, moet een en ander door
journalistieke handen zijn gegaan alvorens het aan het grote publick wordt gepresenteerd. Dit zou
geen probleem zijn indien het journalistengild objectief en totaal neutraal over de boodschap van
politicke partijen zou verslag uitbrengen. Maar dat is helemaal niet het geval. Politieke
verslaggeving in het algemeen en politicke verslaggeving over het Vlaams Belang in het
bijzonder is altijd ‘gekleurd’ en niet neutraal. Daar komt dan nog bij dat heel wat politieke
journalisten zich niet langer beschouwen als loutere verslaggevers, maar zich vooral ontpoppen
als opinieleiders.

En in de mate dat ze hun rol als opinieleider opnemen komt natuurlijk de eigen mening, om niet
te zeggen de eigen politieke voorkeur om het hoekje kijken. En die eigen politieke voorkeur werd
ondermeer weergegeven in De Journalist (het magazine van de Vlaamse Vereniging voor
journalisten) van 25 september 2008. In dat nummer werd het derde deel gepubliceerd van een
profielstudie van de Vlaamse beroepsjournalisten die in 2008 door het Center for Journalism
Studies van de UGent werd uitgevoerd.

Uit een voor de studie gedane peiling bleek dat bij de federale verkiezingen maar liefst 34% voor
het kartel SP.a-Spirit had gestemd en maar liefst 20% van de journalisten deelden mee op Groen!
te hebben gestemd. Slechts 1% van het journalistengild zou bij de verkiezingen van 2007 op het
Vlaams Belang hebben gestemd. De kans is dus heel klein, om niet te zeggen onbestaande dat
deze journalisten/opinieleiders zich neutraal over het Vlaams Belang zouden uitlaten. Hoe krijgt
een politicke partij die duidelijk ondervertegenwoordigd is bij het journalistengild, zijn
ongefilterde boodschap via de audio-visuele media nog bij de burger? Inderdaad, door de
uitzendingen voor politieke partijen op de VRT tijdens de verkiezingsperiode.

Bovendien bestaat er binnen de Wetstraatjournalistiek er een soort ongeschreven akkoord het
Vlaams Belang te behandelen conform de beruchte nota ‘De VRT en de democratische
samenleving’. Daarin staat te lezen dat het Vlaams Belang geen partij is als alle andere en ook als
dusdanig moet behandeld worden. Er moet, aldus voornoemde nota, “bijzonder omzichtig
worden omgesprongen met het aan het woord laten van vertegenwoordigers van het Vlaams Blok
(sic) , zeker in rechtstreekse uitzendingen. Dit betekent dat het verantwoord is dat de
vertegenwoordigers van het Vlaams Blok niet aan bod komen in bepaalde politieke debatten en
politieke — inclusief parlementaire — verlagen. (Nota ‘De VRT en de democratische samenleving,
2001, herwerkt in 2005, p. 6) Hiermee zijn de Vlaamse volksvertegenwoordigers die stellen dat
iedereen die werkt in een parlement aan bod komt in programma’s zoals ‘Villa Politica’ er ook
ineens aan voor de moeite.



Stuk 2014 (2008-2009) — Nr. 8 K3

Hoe kan het Vlaams Belang dan nog met zijn standpunten aan bod komen op radio en televisie?
Inderdaad, door de uitzendingen voor politieke partijen op de openbare omroep tijdens de
verkiezingsperiode.

Er stelt zich inderdaad een probleem betreffende de behandeling van het Vlaams Belang door de
media. Uit onderzoeken, wat het medium televisie betreft, waarbij de media — aandacht wordt
vergeleken met de democratische representativiteit — blijkt zeer duidelijk dat het Vlaams Belang
zwaar ondervertegenwoordigd is in nieuws- en duidingsprogramma’s. Door verschillende
onderzoeken en studies wordt bevestigd dat er een scheefgetrokken situatie is in de aandacht die
de openbare omroep voor bepaalde politieke partijen heeft. (cf. LEENKNECHT Pieter, Extreem
rechts en de vierde macht. Een onderzoek naar de aandacht voor het Vlaams Blok (sic) in de
Vlaamse televisiejournaals, U.I.A., Departement politieke en sociale wetenschappen, augustus
2000). De voornaamste bevindingen in deze verhandeling zijn de volgende :

1° als partij wordt het Vlaams Blok min of meer naar verhouding met zijn electoraal gewicht
vernoemd. Hierbij dient echter te worden gesteld dat deze onderzoekscategorie slechts een
minderheid vormt in het totale aantal politicke nieuwsitems (meestal worden politici, en niet de
partijen als dusdanig vernoemd), en dus weinig relevant is ;

2° mensen van het Vlaams Blok worden zelden of nooit geinterviewd. Indien ze toch in het
nieuws komen, gebeurt dat eerder aan de hand van citaten. Parafraseringen zijn ook zeldzaam in
het geval van het Vlaams Blok, omdat journalisten volgens de auteur in dat geval niet genoeg
afstandelijkheid kunnen in acht nemen ten opzichte van het Vlaams Blok;

3° het Vlaams Blok komt, in verhouding tot zijn verkiezingsresultaten, beduidend minder aan
bod in vergelijking met andere partijen ;

4° tijdens verkiezingsperiodes komt het Vlaams Blok meer aan bod dan tijdens andere periodes,
maar niet in zeer grote mate. Enkele citaten uit deze verhandeling verduidelijken het gebrek aan
objectiviteit en het onevenwicht in de aandacht voor een ‘welbepaalde’ partij : “Het Viaams Blok
blijkt de enige partij te zijn waarvan de politici duidelijk minder in beeld komen in vergelijking
met haar meest recente verkiezingsuitslag. Opnieuw kunnen we stellen dat het Viaams Blok
minder in het nieuws komt als het om vertegenwoordigers van de partij gaat. Meer zelfs,
gedurende het overlopen van de hoofdpunten kwam in geen enkel journaal van de onderzochte
periode een extreemrechts politicus in beeld. De audiovisuele media lijken hiermee een
aanbeveling van ‘Extreem rechts, nee bedankt’ op te volgen. Deze organisatie onderstreepte dat
uiterst rechtse politici zo weinig mogelijk in beeld gebracht mogen worden.” “Inzake interviews
en quotes krijgen politici van het Vlaams Blok nauwelijks een forum.” “Dat het Vlaams Blok op
een andere manier aan het woord wordt gelaten dan de overige partijen zien we nog duidelijker
in tabel 4.10. De kolompercentages tonen ons dat het aandeel van politici die indirect aan het
woord komen bij de extreem-rechtse partij drie maal hoger ligt dan bij de andere partijen. De
totale duur van deze variabele is wel aanzienlijk korter dan de totale tijdslengte van interviews
en quotes. Dat zorgt ervoor dat het Viaams Blok over het algemeen zeer weinig spreekruimte
aangeboden krijgt in de journaals.” “Vlaams Blokkers kregen in de maand voor de moeder aller
verkiezingen slechts 3,5% van de vernoemingen. In de tweede periode werd nog amper vier keer
een politicus van de partij vermeld. Er is dus een kwantitatief verschil tussen de twee periodes.
Voor de verkiezingen komen extreem-rechtse politici heel weinig aan bod. Erna is dat nog 4,5
keer minder, dus eigenlijk al bijna helemaal niet meer. Op dit viak lijkt er dus wel een strategie
van onderbelichting werkzaam, zeker in een rustige politieke periode. Met 3,5% in periode 1
kunnen we echter niet beweren dat het Vlaams Blok in pre-electorale tijden evenveel aandacht
krijgt als een andere partij van haar omvang.” “Het overwicht van ondervraagde christen-




Stuk 2014 (2008-2009) — Nr. 8]

democraten is groot in de periode voor de verkiezingen. Daarnaast werden vooral socialisten
geinterviewd. Van de oppositie waren de journalisten vooral geinteresseerd in de Viaamse
groenen ondanks het feit dat Agalev in 1995 de kleinste partij was.” “Het Vlaams Blok-aandeel in
het nieuws lijkt bewust klein gehouden als we vergelijken met de andere partijen. (...)
Journalisten zijn blijkbaar nooit — althans in geen van beide onderzoeksperiodes — snel te vinden
om de visie van extreemrechtse politici in het nieuws aan bod te laten komen.” “Voorzitter
Vanhecke kreeg zelden of nooit een microfoon onder de neus geschoven. En dat terwijl de
leidende figuren van de diverse partijen in beide periodes behoorlijk veel gequote worden. We
zagen reeds dat zij frequent vermeld en regelmatig geinterviewd worden .Voorzitters zijn in het
Belgische politieke bestel invioedrijke pionnen. (...) De vaststelling dat Frank Vanhecke in alle
onderzochte nieuwsuitzendingen slechts één bijdrage van elf seconden leverde, zegt dan ook iets
over de mate waarin journalisten het Viaams Blok een forum gunnen.” (p.57) Dit ene
vraaggesprekje op de VRT moet volgens de auteur geinterpreteerd worden als “een eenmalige
tegemoetkoming aan het omroepdecreet’. “Verrassend genoeg constateren we dat de VRT-
Journalist sneller waardegeladen over een partij spreekt, en dit zowel positief als negatief.
Nochtans stelt het omroepdecreet zeer duidelijk dat nieuwsprogramma’s ‘onpartijdig en
waarheidsgetrouw’ dienen te zijn (Belgisch Staatsblad, 1/5/97 : 10624). Hoewel de percentages
van de niet-neutrale vermeldingen haast onbeduidend zijn, lijkt Agalev in de gunst te staan bij de
VRT-journalist. Het Blok komt dan weer iets negatiever voor de dag op de openbare omroep.”
“Een interview afnemen van een Viaams Blokker leek op VIM taboe, een quote is dat al iets
minder. Nu, een kleine 5% is ontegensprekelijk bitter weinig Het is nog altijd tweemaal zoveel als
op de openbare televisie.” “In verhouding tot haar omvang krijgt het Viaams Blok behoorlijk
weinig aandacht in het journaal. Extreemrechtse politici worden niet volledig monddood
gemaakt, maar toch krijgen ze zelden of nooit de gelegenheid om de kijker rechtstreeks toe te
spreken” luidt dan ook één van de algemene besluiten van de studie.

De mensen die vandaag de dag de media in het algemeen en politiecke informatie- en
duidingsprogramma’s in het bijzonder volgen, weten zeer goed dat deze studie, ondanks het feit
dat ze bijna negen jaar oud is, nog brandend actueel is. De behandeling van het Vlaams Blok toen
en het Vlaams Belang nu verschilt op generlei wijze.

Het lijkt er wel op alsof de afschaffing van de uitzendingen voor politieke partijen op de VRT het
sluitstuk vormen van een lang proces, met ondemneer de beruchte VRT-nota, de afschaffing van
politieke derden.

5. het kan verkeren

De toegang tot de media in het algemeen en de audiovisuele media in het bijzonder zijn
primordiaal in een democratie. In Nederland bv. zijn er niet enkel uitzendingen door politieke
partijen tijdens de verkiezingspriode, maar het hele jaar door. Daar zal geen mens er aan denken
die af te schaffen. Maar in Nederland heeft men natuurlijk geen Vlaams Belang.

Opmerkelijk is trouwens dat amper twee jaar geleden er een meerderheid in dit parlement was die
ook vond dat de toegang tot de media voor politieke partijen belangrijk was. Voormalig Vlaams
Parlementslid Patricia Ceyssens, liet naar aanleiding van de federale verkiezingen een
proefballonnetje op om de zendtijd voor politicke partijen op de VRT af te schaffen. Het



Stuk 2014 (2008-2009) — Nr. § |

proefballonnetje werd vakkundig uit de lucht geschoten door... CD&V en SP.a. Toen stelde een
van de indieners van de voornoemde amendementen, de voorzitter van de commissie Media van
het Vlaams Parlement, Dany Vandenbossche: “Veel mensen zijn voor informatie over de
verkiezingsprogramma’s aangewezen op radio of televisie.” Een dergelijk uitspraak onderstreept
inderdaad het belang van de toegang tot radio en televisie, niet enkel voor politieke partijen, maar
ook voor de burger.

Naar aanleiding van het ballonnetje van Patricia Ceyssens schreef Hedwig De Smaele, docent
politicke communicatie aan de KUB, een opmerkelijke ‘Vrije Tribune’ in De Standaard van 16
maart 2007. De auteur stelde dat de basiswaarden in onze samenleving bepaalde
maatschappelijke keuzes verantwoorden. En ik citeer: “De keuze voor het ter beschikking stellen
van politieke zendtijd tijdens verkiezingsperiodes kadert in dat rijtje. Het geeft politicke partijen
toegang tot de media. En het geeft de burger toegang tot een brede waaier aan politieke
informatie, of standpunten. De link naar de democratie is snel gelegd.”

En De Smaele vermeldt evenzeer dat die “toegankelijkheid tot de media een basisvoorwaarde is
voor een publieke omroep.” De man heeft gelijk. Dit is een specifieke taak voor de openbare
omroep. Zoals een collega het tijdens de besprekingen van het voornoemd ontwerp van decreet
stelde, mogen we niet vergeten dat we in dit land te maken hebben met een systeem van
stemplicht en niet stemrecht. Iedereen MOET dus het stemhokje in. Het is dan maar meer dan
logisch dat de kiezer die het stemhokje in moet, ook op de hoogte is van alle verschillende visies
en standpunten. Dat in combinatie met de uitspraken dat veel mensen voor informatie over de
verkiezingsprogramma’s aangewezen op radio of televisie zijn, legt duidelijk vast dat er in deze
wel degelijk een taak is voor de openbare omroep en dat zendtijd voor politicke partijen wel
degelijk een plaats heeft in onze democratie.

Evenzeer weet Hedwig De Smaele in zijn ‘Vrije Tribune’ waar het kalf gebonden ligt. Waar de
voorstanders en de tegenstanders van de afschaffing van zendtijd voor politieke partijen zich
bevinden, wanneer hij stelt: “Alleen valt het sommige politici — door hun charisma, hun
opvallende standpunten, of hun politieke kleur — makkelijker die media-aandacht te verwerven
dan anderen. Zij die gemakkelijk toegang hebben tot de media, zullen dan ook meer geneigd zijn
het moeilijke kanaal van de politieke zendtijd op te geven dan anderen.” Twee jaar na datum
heeft de man nog steeds gelijk. Diegenen die de nodige zendtijd — zij het tegen betaling — op zich
zien afkomen, hebben geen probleem met de afschaffing.

En in de huidige context kunnen we niet anders dan ook het slot van voornoemde ‘Vrije Tribune’
mee te geven: “Laten we eerst op de publieke omroep een politiek aanbod ontwikkelen dat de
kijker ernstig neemt, waarin debatten worden gevoerd — met alle partijen, alle meningen, over
alle onderwerpen. En laten we dan, misschien, inderdaad de politieke zendtijd afvoeren als
redundant. Maar laten we wel die volgorde respecteren als we willen winnen aan diversiteit, en
niet verliezen.” En gelet op de in deze reflectienota reeds ontwikkelde argumenten, kunnen we
zeker en vast stellen dat deze eerste voorwaarde nog niet is vervuld.

Duidelijk is wel dat op amper twee jaar tijd Vlaamse Volksvertegenwoordigers terzake zonder
verpinken een bocht van 180° hebben genomen. Het kan verkeren.



[ 9] Stuk 2014 (2008-2009) — Nr. 8

6. Afschaffen van zendtijd voor politieke partijen voor betaalde commercials

Zoals geweten is, is de Vlaams Belang-fractie in se geen tegenstander van de betaalde
advertenties van politicke partijen op de commerciéle radio en televisie tijdens de sperperiode
voorafgaand aan de verkiezingen. De Vlaams Belang-fractie heeft zich dan ook bij de stemming
over dat bewuste amendement zich onthouden. Desalniettemin wenst de Vlaams Belang-fractie
toch te wijzen op enkele mogelijke onvolkomenheden van deze maatregel en wenst evenzeer
enkel opmerkingen te formuleren.

In het kader van de afschaffing van de zendtijd voor politicke partijen op de openbare omroep
tijdens verkiezingstijd stelt men steeds weer het toelaten van betaalde reclame voor politieke
partijen op radio en televisie tijdens de sperperiode voor als het verzekeren van de toegang tot de
audio-visuele media voor politieke partijen. Deze redenering gaat niet op.

Zoals reeds in voorgaande werd gesteld weet men zeer goed dat de commerciéle omroepen
perfect het recht hebben om reclamespots van bepaalde partijen te weigeren. Dit is nu al het geval
wat betreft gedrukte media. Verschillende uitgeversgroepen weigeren bij elke verkiezing de
advertenties van het Vlaams Belang.

Hierbij dienen we toch ook te verwijzen naar het recente verleden waarbij het Vlaams Parlement
door middel van een voorstel van decreet van de Heer Carl Decaluwé en cs heel wat moeite heeft
gedaan om de achterpoortjes voor betaalde advertenties op radio en televisie voor politieke
partijen te sluiten. De argumentatie toen was niet min. De indieners van dit voorstel van decreet
waarschuwden dat Vlaanderen met dergelijke maatregel zou terecht komen in Amerikaanse
toestanden, de journalisticke onafhankelijkheid dreigde in het gedrang te komen, etc. Blijkbaar
tellen al deze argumenten niet meer.

Wat wel overeind blijft is dat minder kapitaalkrachtige mandatarissen of kandidaat-mandatarissen
amper nog kans maken hun boodschap kwijt te kunnen op radio en televisie. Dit geld evenzeer
voor kleine partijen. De vraag die men zich hierbij kan stellen is of een dergelijke maatregel geen
discriminatie in de hand werkt. Immers, via radio en televisie bereikt een mandataris of een
kandidaat-mandataris in één klap duizenden kiezers. Iets wat voor een minder kapitaalkrachtige
mandataris die het dient te hebben van flyeren op bv. openbare markten niet mogelijk is. Ook het
stemmenaantal zal derhalve navenant zijn. Is het risico dan niet reéel dat vooral
kapitaalkrachtigen makkelijker de weg naar een politicke mandaat zullen vinden dan de minder
kapitaalkrachtigen?

En tot slot is er de federale wet van 19 mei 1994 tot regeling van de verkiezingscampagne en tot
beperking en aangifte van de verkiezingsuitgaven. In artikel 5, §1, 5° staat er te lezen dat
politicke partijen of kandidaten “geen commerciéle reclamespots op radio, televisie en in
bioscopen mag voeren.” In de wet voor de verkiezingen voor de federale kamers werd dat zelfs
unaniem op 22 maart 2007 uitgebreid met de zinsnede “alsmede betalende boodschappen op het
internet.”

Dit betekent dat indien men het in commissie goedgekeurde artikel 48 van dit ontwerp van
decreet in uitvoering wil brengen men ook de zogenaamde federale wet op de
verkiezingsuitgaven moet wijzigen. De kans dat dit niet zal lukken voor de verkiezingen van 7



Stuk 2014 (2008-2009) — Nr. 8]

juni a.s voor het Vlaams Parlement, de Brussels Hoofdstedelijke Raad en het Europees Parlement
is niet onbestaande. Het goedkeuren van dit ontwerp van decreet met de tekst zoals aangenomen
in de commissie Cultuur, Jeugd, Sport en Media van het Vlaams Parlement op 19 februari
jongstleden zou dan ook betekenen dat de politieke partijen geen verkiezingsuitzendingen meer
zullen hebben op de openbare omroep, maar ook niet kunnen beschikken op de betaalde zendtijd
bij de commerciéle omroepen.

Met andere woorden blijft de bevolking verstoten van de uiting van de verschillende
verkiezingsprogramma’s op radio en televisie. En dat terwijl, dixit de voorzitter van de
commissie Media, Dany Vandenbossche in de krant in 2007, “Veel mensen voor informatie over
de verkiezingsprogramma’s aangewezen zijn op radio of televisie.” Begrijpe wie kan.

Besluit

Gelet op de ontwikkelde argumentatie in deze reflectienota beperkt de in commissie aangenomen
tekst van het ontwerp van decreet betreffende radio-omroep en televisie de vrije meningsuiting.
O.1 bevat het ontwerp na amendering ook discriminatoire bepalingen. Te meer het in de
wijzigingen waarover deze reflectienota handelt gaat over de toegang tot de media voor politieke
partijen in verkiezingstijd, wordt er derhalve geraakt aan de fundamenten van onze democratische
samenleving.

Daarom verzoeken indieners de leden van het Vlaams Parlement het voorgelegde ontwerp van
decreet alsnog kritisch te overdenken en het hetzij te verwerpen in de plenaire vergadering van
het Vlaams Parlement, hetzij terug naar commissie te verwijzen met het oog op een nieuwe
bespreking waarna het rekening houdend met de hierboven aangehaalde bezwaren grondig
geamendeerd dient te worden.

Pt

Erik ARCKENS






