
Stuk 291 (2004-2005) – Nr. 3

Zitting 2005-2006

4 november 2005

CUL

1184

VOORSTEL VAN RESOLUTIE

– van de heren Jurgen Verstrepen en Filip Dewinter –

betreffende de behandeling van Vlaamse politieke partijen op de openbare omroep VRT

HOORZITTING

VERSLAG

namens de Commissie voor Cultuur, Jeugd, Sport en Media
uitgebracht door mevrouw Marie-Rose Morel



2Stuk 291 (2004-2005) – Nr. 3

Samenstelling van de commissie: 

Voorzitter: de heer Dany Vandenbossche.

Vaste leden:

de heren Erik Arckens, Johan Deckmyn, Werner Marginet, 
mevrouw Marie-Rose Morel, de heer Jurgen Verstrepen;

de heren Carl Decaluwe, Stefaan De Clerck, Steven Vanackere, 
Johan Verstreken;

de heer Jean-Marie Dedecker, mevrouw Margriet Hermans, 
de heer Herman Schueremans;

de heren Bart Caron, Dany Vandenbossche, mevrouw 
Gracienne Van Nieuwenborgh.

Plaatsvervangers:

mevrouw Marijke Dillen, de heren Pieter Huybrechts,  
Freddy Van Gaever, Rob Verreycken, Frans Wymeersch;

de dames Vera Jans, Sabine Poleyn, Tinne Rombouts, de heer 
Johan Sauwens;

mevrouw Patricia Ceysens, de heren Marnic De Meulemeester, 
Sven Gatz;

de heren Chokri Mahassine, Jan Roegiers, André  
Van Nieuwkerke.

Toegevoegde leden: 

de heer Jos Stassen;

de heer Kris Van Dijck.

______
Zie:

291 (2004-2005)
– Nr. 1: Voorstel van resolutie
– Nr. 2: Amendement



3 Stuk 291 (2004-2005) – Nr. 3

INHOUD

Blz.

1. Toelichting betreffende de afwezigheid van enkele sprekers ..........................................................  4

2. Uiteenzetting door prof. Dirk Voorhoof ......................................................................................  4

3. Uiteenzetting door de heer Tony Mary, gedelegeerd bestuurder VRT ..........................................  6

4. Vragen van de commissieleden en antwoord van de sprekers .......................................................  7

______________________



4Stuk 291 (2004-2005) – Nr. 3

DAMES EN HEREN,

De Commissie voor Cultuur, Jeugd, Sport en Media 
organiseerde op donderdag 30 juni 2005 een hoor-
zitting over het voorstel van resolutie betreffende de 
behandeling van Vlaamse politieke partijen op de 
openbare omroep VRT.

1. Toelichting betreffende de afwezigheid van enkele 
sprekers 

De heer Dany Vandenbossche, commissievoorzit-
ter: Voor deze hoorzitting werden op voorstel van 
de commissie een aantal sprekers uitgenodigd. Het 
betreft prof. Dirk Voorhoof, prof. Frank Thevissen, 
de heer Tony Mary en een vertegenwoordiger van het 
college van hoofdredacteurs van de VRT.

Ik moet u helaas meedelen dat prof.  Frank  
Thevissen zich voor deze hoorzitting laat veront-
schuldigen wegens onvoorziene agendaproblemen.

Voor de afwezigheid van een vertegenwoordiger van 
het college van hoofdredacteurs van de VRT zal de 
heer Tony Mary een korte verklaring geven.

De heer Tony Mary, gedelegeerd bestuurder VRT: Ik 
heb overlegd met het college van hoofdredacteurs. 
Sinds 1998 hebben dat college en de redacties van de 
VRT een bijzonder statuut. Het college denkt dat het 
niet gepast is om in eerder welk publiek forum zijn 
redactionele lijn en strategie te komen verklaren. Per 
decreet is dat zijn exclusieve bevoegdheid en moet het 
college daarover met niemand overleggen, zelfs niet 
met mij. Het heeft mij gevraagd om zijn standpunt 
te vertolken.

De voorzitter: Dan geef  ik nu graag het woord aan 
prof. Dirk Voorhoof.

2. Uiteenzetting door prof. Dirk Voorhoof

Professor Dirk Voorhoof, UGent: Ik zal het advies 
dat ik samen met Ann Braeckman en op vraag van 
de VRT enige maanden geleden heb geformuleerd, 
toelichten. De VRT heeft, na het arrest van het Hof 
van Beroep te Gent op 21 april 2004, gevraagd wat de 
gevolgen zijn voor de openbare omroep van de ver-
oordeling van drie vzw’s die nauw samenwerken met 
het toenmalige Vlaams Blok (VB). Het cassatiearrest 
van 9 november 2004 was toen nog niet geveld, maar 
het uiteindelijke advies dateert van na dat arrest, 
namelijk van 17 december 2004.

De VRT vroeg een juridische analyse over twee aspec-
ten, vooreerst de houding van de VRT in nieuws- en 
informatieprogramma’s. De VRT heeft in 2001 een 
nota over de VRT en de democratische samenleving 
opgesteld. Daarin staat de journalistieke positione-
ring van de VRT ten opzichte van een partij die een 
discours voert dat niet helemaal spoort met de doel-
stellingen van de openbare omroep. De VRT stelde 
de vraag of  de nota gehandhaafd kon worden na de 
veroordeling van de drie vzw’s. Moet de nota bijge-
steld worden? Op basis van welke argumentatie? Ten 
tweede wilde de VRT weten welke de gevolgen waren 
van de veroordeling voor de organisatie van de VRT, 
namelijk met betrekking tot de samenstelling van de 
raad van bestuur, die hernieuwd moest worden op 
1 januari 2005. Heeft dit arrest gevolgen voor die 
samenstelling? Daarbij aansluitend lag ook de vraag 
voor of  de veroordeling van de VB-vzw’s repercus-
sies kon hebben voor de toewijzing van zendtijd in 
electorale periodes. Sinds de afschaffing van de poli-
tieke derden in 2002 hebben politieke partijen enkel 
nog rechtstreeks toegang tot de openbare omroep via 
de zendtijd voor politieke partijen in pre-electorale 
periodes, twee maanden voor de verkiezingen dus. 
De eerste verkiezingen die zich aankondigen, zijn 
de gemeenteraadsverkiezingen van 2006. Heeft het 
arrest repercussies op de bevoegdheid van de VRT 
om zendtijd toe te wijzen aan de politieke partijen, 
vertegenwoordigd in het Vlaams Parlement? Die vra-
gen zijn in de analyse beantwoord.

Vooraf  wil ik beklemtonen dat het arrest van het 
Hof  van Beroep van Gent van 21 april 2004 en de 
bevestiging door het Hof van Cassatie de drie rechts-
personen, die belangrijke diensten leveren aan het 
Vlaams Blok strafrechtelijk veroordelen. Anderzijds 
heeft het Hof  van Beroep van Gent vastgesteld dat 
de partij Vlaams Blok vanaf 1999 tot begin 2001 op 
een systematische en duidelijke manier heeft aange-
zet tot vreemdelingenhaat en discriminatie. De vzw’s 
zijn veroordeeld wegens hun lidmaatschap aan een 
politieke partij, waarvan dus nu definitief  in rechte 
is komen vast te staan dat ze op een systematische 
wijze vreemdelingenhaat en discriminatie heeft ver-
kondigd. 

Volgens het arrest wordt in de propaganda van het 
Vlaams Blok “permanent een hatelijk beeld van de 
‘vreemdelingen’ (..) opgehangen, teneinde bij de 
bevolking (al dan niet latent reeds aanwezige) gevoe-
lens van vreemdelingenhaat aan te wakkeren, te 
onderhouden en op de spits te drijven, met als ach-
terliggende bedoeling het behalen van stemmen en, 



5 Stuk 291 (2004-2005) – Nr. 3

na een desgevallend overweldigend electoraal succes, 
de op het vlak van de ‘vreemdelingenpolitiek’ voorge-
stelde zeer verstrekkende discriminerende voorstellen 
ook in de praktijk te kunnen omzetten.”

Volgens het arrest worden vreemdelingen in de 
diverse publicaties van het Vlaams Blok telkens dis-
criminerend voorgesteld: “als misdadigers verant-
woordelijk voor het gevoel van onveiligheid bij de 
eigen bevolking ingevolge allerhande criminaliteit, 
van de vreemdelingen als broodrovers verantwoor-
delijk voor de werkloosheid bij de eigen bevolking, 
van de vreemdelingen als profiteurs van de sociale 
voorzieningen op kosten van de hardwerkende eigen 
bevolking, van de vreemdelingen als bevoordeeld 
door de multiculturele maatschappij, gepromoot 
door de klassieke partijen, ten nadele van de eigen 
bevolking, die door zelfde klassieke partijen in de 
kou wordt gelaten, en van de vreemdelingen als inge-
volge hun cultuur, godsdienst en gewoontes oninte-
greerbare fanatiekelingen, die een bedreiging vormen 
voor de eigenheid en de cultuur van het eigen volk.”

Ik zal de conclusies van het onderzoek naar de impli-
caties voor de VRT van deze uitspraken overlopen. 

Voor wat de informatieve programma’s, de journa-
listieke verslaggeving en interviews met politici van 
het Vlaams Blok betreft, heeft de VRT geen juridisch 
argument op basis van het arrest, in toepassing van 
de antiracismewet, om politici van deze partij, nu 
dus Vlaams Belang, uit te sluiten van deelname aan 
debatten of  interviews. Dat is geen strafbare mede-
werking aan een partij veroordeeld voor racisme. 
Journalisten die politici interviewen die een discrimi-
nerend discours voeren, komen zelf  niet in de proble-
men. Er is in dit geval ook geen aanzet tot racisme 
of  discriminatie in hoofde van de journalist. Op 
basis van een aantal arresten van het Europees Hof 
in Straatsburg kan worden geargumenteerd dat niet 
de journalisten maar eventueel wel de geïnterviewden 
strafbaar zijn. De journalistiek dient discussies in de 
samenleving te reflecteren, het moet dus mogelijk 
zijn om die standpunten ook aan bod te laten komen, 
zonder zelf  gevaar op strafrechtelijke vervolging te 
lopen. De VRT noch haar journalisten riskeren dus 
een strafrechtelijke vervolging of  veroordeling. De 
VRT kan daarom de toepassing van de antiracisme-
wet of de strafwetgeving niet als argument gebruiken 
om de politici in kwestie te weren uit de berichtge-
ving, debatten of interviews. 

Er is echter meer dan alleen de strafwetgeving. Er 
zijn ook de bepalingen van het omroepdecreet, van 

de beheersovereenkomst en van interne VRT-docu-
menten zoals het Charter Diversiteit, van Europese 
aanbevelingen en andere documenten die de publieke 
omroep opleggen om bij te dragen tot verstandhou-
ding, tolerantie, pluri-etniciteit, verdraagzaamheid en 
democratische principes. Vanuit die opdracht neemt 
de VRT een bijzondere positie in in het Vlaamse 
medialandschap. De VRT kan en moet zich op een 
bijzondere manier profileren ten opzichte van het 
in het openbaar, systematisch en kennelijk aanzet-
ten tot discriminatie of vreemdelingenhaat. Dat past 
immers in de doelstellingen van de openbare omroep. 
De nota van de VRT is er, in het licht van een aantal 
basisprincipes zoals participatie van politieke partijen 
aan het politiek debat en vrijheid van meningsuiting, 
in geslaagd om een juist evenwicht te vinden tussen 
rapportage over aangelegenheden van maatschappe-
lijk belang en geen forum te bieden aan een discours 
dat ingaat tegen de doelstellingen van de openbare 
omroep zelf. Vandaar het advies dat er geen juridische 
problemen zijn met de nota van de VRT. Integendeel, 
sinds de veroordeling van de vzw’s heeft de VRT per-
tinente argumenten om de partij, veroordeeld wegens 
systematisch, kennelijk en in het openbaar aanzet-
ten tot discriminatie, op een verschillende manier te 
behandelen dan de andere politieke partijen. In het 
advies is ook verwezen naar de rechtspraak van de 
geschillenraad, die toelaat om op basis van journalis-
tieke criteria en het ‘mission statement’ van de VRT, 
selecties en keuzes te maken bij het uitnodigen van 
politici van verschillende politieke partijen. 

Het tweede onderdeel van het advies handelde over 
het lidmaatschap van de raad van bestuur. De leden 
worden benoemd door de algemene vergadering van 
de NV van publiek recht, de facto de Vlaamse Rege-
ring. Het advies is dat er voor de komende samen-
stelling argumenten konden geput worden uit de 
veroordeling van 21 april 2004 en het cassatiearrest 
op basis van de Cultuurpactwetgeving. Die wetgeving 
waarborgt participatierechten aan politieke partijen 
in culturele organen maar ook in de instituten van de 
openbare omroep, zowel voor de samenstelling van 
de raad van bestuur als voor de toegang tot zendtijd. 
Anderzijds staat in artikel 3, §1, van de Cultuurpact-
wet dat de participatierechten van de politieke, ideo-
logische, filosofische strekkingen en politieke partijen 
kunnen komen te vervallen als die groeperingen zelf  
de basisprincipes van de democratie niet naleven. Een 
veroordeling wegens het systematisch aanzetten tot 
racisme en discriminatie is een niet-naleving van één 
van de basiswaarden van een democratische samen-
leving en door die veroordeling kan beargumenteerd 



6Stuk 291 (2004-2005) – Nr. 3

worden dat men de partij in kwestie het participatie-
recht ontzegt. 

Ondertussen is de partij Vlaams Blok van naam ver-
anderd. Het Vlaams Parlement is daarmee gecon-
fronteerd in het kader van de toekenning van de 
dotaties. Uit verschillende elementen is gebleken dat 
Vlaams Belang de politieke en reële opvolger is van 
Vlaams Blok. Het zijn trouwens dezelfde politici. 
Bovendien kan vastgesteld worden dat nog altijd het-
zelfde discours gevoerd wordt. Het gaat niet echt om 
een andere partij, de dotatie is dus voortgezet.

In het advies wordt verwezen naar een aantal docu-
menten die een zekere continuïteit aantonen tussen 
Vlaams Blok en Vlaams Belang waardoor de uit-
spraak van het Hof van Beroep overeind blijft. Ook 
de voorbije weken is gebleken dat er weinig veranderd 
is. De essentie van een strafrechterlijke veroordeling 
is een verandering van gedrag teweegbrengen. Reci-
dive kan leiden tot nieuwe vervolging. De argumen-
tatie van het advies blijft dus gelden. 

Het arrest van het Hof  van Beroep te Gent is zeer 
duidelijk: de veroordeling wegens aanzet tot racisme 
houdt verband met essentiële waarden en kenmerken 
van de democratie. Een veroordeling voor deze fei-
ten betekent dat men de basisprincipes van de demo-
cratie niet respecteert. Er is dus een stevig juridisch 
argument om artikel 3, §1, van de Cultuurpactwet in 
te roepen en tot uitsluiting van participatierechten 
over te gaan. Ondertussen werd een nieuwe raad van 
bestuur samengesteld, met leden voorgedragen door 
het VB en men heeft dus – om opportuniteitsredenen 
– met dat deel van het advies geen rekening gehou-
den.

Naast het juridische argument werd in de nota ook 
een ander argument ontwikkeld, een functioneel 
argument. Zo is het moeilijk denkbaar dat een kwart 
van de managers in een onderneming een discours en 
beleid voorstaat dat haaks staat op de basisdoelstel-
lingen van de onderneming.

Het laatste aspect van de nota is de toegang van poli-
tieke partijen tot zendtijd. In het Vlaams omroepde-
creet werd een evenwichtige formule uitgedokterd: 
twee maanden voor de verkiezingen kunnen alle 
partijen over zendtijd beschikken. Voor het toewij-
zen van de zendtijd hanteert het omroepdecreet de 
volgende sleutel: de helft van de zendtijd wordt gelijk 
verdeeld over de verschillende fracties en de andere 
helft wordt verdeeld volgens de politieke sterkte in 

het Vlaams Parlement. Dat is een goed compromis, 
want ook kleinere partijen krijgen zo een redelijke 
toegang.

Ook wat betreft de toegang tot deze zendtijd in pre-
electorale periodes is de cultuurpactwetgeving van 
toepassing, zo stelt de rechtspraak van de Raad van 
State. In de aanloop naar de verkiezingen zal de VRT 
zich moeten beraden: is Vlaams Belang al of niet een 
voortzetting van het veroordeelde Vlaams Blok? Als 
er continuïteit zit in het discours van de partij, als ze 
blijven aanzetten tot vreemdelingenhaat en discri-
minatie, is dat het geval. De VRT beschikt dan over 
argumenten om artikel 3, §1, van de cultuurpactwet-
geving in te roepen en de partij in kwestie geen zend-
tijd toe te kennen in de aanloop naar de volgende 
verkiezingen.

Dat is de juridische analyse, maar ik weet dat ook 
andere elementen zullen meespelen bij de afweging. 
De nota is een reflectie van de stand van zaken van 
de Belgische en Europese rechtspraak, in antwoord 
op de vragen van de VRT.

3. Uiteenzetting door de heer Tony Mary, gedelegeerd 
bestuurder VRT

De heer Tony Mary: Volgens allerlei verdragen, pro-
tocollen, decreten en volgens de beheersovereenkomst 
moet een openbare omroep een bijzondere rol spelen. 
Ik wil benadrukken dat we daar volledig achterstaan. 
De regels kunnen als volgt worden samengevat: een 
openbare omroep – de VRT in Vlaanderen – moet 
een bijdrage leveren tot een democratische en ver-
draagzame samenleving. Daaruit volgt dus dat de 
VRT geen discriminatie of  racisme op zijn zenders 
kan toelaten.

We volgen die regels: onze algemene regel laat niet 
toe dat er een platform wordt verleend aan dergelijke 
gedachtestromingen. Personen of  organisaties die 
dergelijk gedachtegoed steunen, komen dus niet aan 
bod in de VRT-programmering.

Die algemene regel leidt wel tot een conflict met de 
specifieke rol van de nieuwsdienst. De nieuwsdienst 
moet volgens haar redactiestatuut onpartijdig, te goe-
der trouw, nauwkeurig en zorgvuldig zijn. Vanuit die 
tegenstelling werd de nota ‘De VRT en de democra-
tische samenleving’ opgesteld, die de redactionele lijn 
vastlegt voor de drie nieuwsredacties van de VRT. In 
tegenstelling tot de Waalse openbare omroep bren-
gen we enkel het standpunt van Vlaams  Belang wan-



7 Stuk 291 (2004-2005) – Nr. 3

neer dat nieuwswaarde heeft en wordt er verder geen 
platform verleend.

Na de veroordeling van 21 april 2004 en de naamswis-
sel van het Vlaams Blok heeft de VRT een overwe-
gingsperiode ingebouwd, die afliep op 21 april 2005. 
Net als professor Voorhoof denken wij niet dat er een 
verschil is tussen Vlaams Blok en Vlaams Belang: het 
discours is hetzelfde, het zijn dezelfde politici en ook 
de recente uitspraken wijzen in die richting.

Laat dit echter duidelijk zijn: de regels gelden niet 
enkel voor Vlaams Belang, maar voor alle rechtse en 
linkse extremistische bewegingen die een niet-demo-
cratisch gedachtegoed voorstaan.

4. Vragen van de commissieleden en antwoord van de 
sprekers

De heer Jurgen Verstrepen: Ik wil er de aandacht 
op vestigen dat niemand van het college van hoofd-
redacteurs is opgedaagd in de politieke en publieke 
hoorzittingen. In de media werden echter wel ver-
klaringen gedaan over de redactionele lijn, en mijns 
inziens houdt dat een minachting in voor het Vlaams 
Parlement.

Mijn resolutie gaat niet over het heropstarten van 
het proces tegen het Vlaams Blok, maar over een 
verscherpte interne nota ten aanzien van Vlaams 
Belang.

Bovendien vind ik het spijtig dat enkel professor 
Voorhoof aanwezig is, en over zijn studie bestaat geen 
eensgezindheid. Ik kom uit journalistieke middens en 
ik heb graag meerdere bronnen. Die ene bron moet 
ik niet zomaar aanvaarden, zeker als ik voorgaande 
geschriften van professor Voorhoof bekijk. Zo nam 
hij het in het verleden op voor actief linkse studenten 
die probeerden een debat waarin iemand van Vlaams 
Belang aanwezig zou zijn, te verhinderen. Dat is een 
schending van het recht op vrije meningsuiting en 
van het recht op vergadering.

Bovendien schreef  de professor in De Standaard: 
“De verstrekkende gevolgen nastreven van de nota 
is een fout van de VRT. Als dat zou impliceren dat 
de standpunten van het toenmalig Vlaams Blok in 
verband met het vreemdelingenbeleid en het afwijzen 
van de multiculturele samenleving niet meer aan bod 
zouden komen, dan schiet de nota te ver door.”

De voorzitter: Ik wil er u op wijzen dat we het hier 
hebben over een advies, en niet over de persoon die 
het advies schreef.

De heer Jurgen Verstrepen: We hebben het inderdaad 
over een advies, maar als er in de studie een stel-
ling wordt ingenomen mag ik ook aantonen dat dat 
slechts één kant is van het verhaal. Professor Voor-
hoof  heeft verdedigd dat ook het Vlaams Blok het 
woord kreeg bij de verkiezingen van 2003. Wat is dan 
zijn standpunt? De grond van de zaak is: in de studie 
stelt men Vlaams Belang gelijk aan het Vlaams Blok. 
De studie is aangename lectuur, maar niet meer dan 
dat.

In zijn inleiding stelde de professor dat de VRT een 
bevoorrechte positie inneemt en zich moet profileren. 
Hoe moet ik dat interpreteren? Tenslotte hebben we 
het over toegang van de grootste oppositiepartij in 
Vlaanderen. Moet de VRT dan aan politiek doen? 

Professor Dirk Voorhoof: Volgens artikel 8, paragraaf 
3, van het omroepdecreet is het de opdracht van de 
VRT om in haar programma’s bij te dragen tot een 
democratische en verdraagzame samenleving. Dat is 
het uitgangspunt.

In de beheersovereenkomst staat: “De publieke 
omroep moet ertoe bijdragen het wederzijds begrip 
te versterken, de onderlinge tolerantie te vergroten en 
gemeenschapsrelaties inzake pluri-etnische en multi-
culturele samenleving te stimuleren.” Bovendien staat 
er: “De openbare omroep moet een factor zijn van 
sociale binding.”

Volgens het Charter Diversiteit wil de VRT “een 
afspiegeling zijn van de diversiteit in de Vlaamse 
samenleving en geen enkele vorm van discriminatie 
dulden.” Het charter besluit dat “de VRT zich bewust 
is van zijn visie als voorbeeldfunctie en op die manier 
bruggen wil slaan tussen de autochtone en allochtone 
gemeenschap, om zo een bijdrage te leveren tot een 
harmonische, pluralistische en verdraagzame maat-
schappij waar eenieder zich thuis kan voelen.”

Is dat aan politiek doen? Het is de uitvoering van de 
taak die de openbare omroep kreeg van de gemeen-
schapswetgever.

Wat het andere punt betreft waarover u zegt dat 
ik mezelf  tegenspreek: ik heb op vele fora de vrije 
meningsuiting, en in bepaalde artikelen zelfs het 
Vlaams Blok verdedigd. Zo heb ik mij bijvoorbeeld 
gekeerd tegen een verbod van De Post op de versprei-
ding van publicaties van het Blok; ik vond dat het om 
een preventieve maatregel ging, wat achteraf  door 
de Raad van State bevestigd werd. Op dat ogenblik 
was het Blok nog niet veroordeeld. Ik denk dat het 
arrest van het Hof van Beroep van Gent, de manier 



8Stuk 291 (2004-2005) – Nr. 3

waarop het geformuleerd is, en de overweldigende 
bewijsvoering die erachter zit, er de oorzaak van zijn 
dat de VRT zich inderdaad wat strikter kan opstellen 
ten aanzien van Vlaams Belang. Daar zit dus geen 
contradictie in.

De heer Jurgen Verstrepen: U hebt het over de veroor-
deling van het Vlaams Blok. Vindt u dan dat Vlaams 
Belang dezelfde veroordeling achter de rug heeft? 
Men kan niet stellen dat Vlaams Belang dezelfde par-
tij is als het Vlaams Blok. Kunt u mij de gerechtelijke 
uitspraken over Vlaams Belang aantonen? Kunt u 
mij lopende klachten wegens racisme en discrimina-
tie tegen deze partij opsommen? Als die er zijn, wil ik 
ze ook zien. Noch Vlaams Belang, noch de manda-
tarissen, noch de politici werden veroordeeld. Het is 
volledig fout ervan uit te gaan dat Vlaams Belang op 
alle vlakken dezelfde partij is als het Vlaams Blok, en 
dat de veroordeling twee keer moet gelden. 

De heer Jos Stassen: Professor Voorhoof  heeft een 
sterke juridische nota opgebouwd waarin hij advies 
uitbrengt, maar waarover hij zegt dat de VRT en de 
politiek zelf  moeten beslissen wat ze ermee doen. De 
heer Verstrepen gaat niet tegen de argumentatie van 
de nota in maar valt de auteur ervan aan: dat is een 
zwakke strategie. 

Na de veroordeling van het Blok hadden we hier 
in het parlement een discussie over de rechtsopvol-
ging tussen Vlaams Blok en Vlaams Belang. Vlaams 
Belang besliste toen, wellicht omwille van de cen-
ten, dat de nieuwe partij in alles de opvolger van 
het Vlaams Blok was. Ik vind dat een misdaad niet 
kan weggeveegd worden omdat de persoon die hem 
gepleegd heeft van naam verandert. 

De VRT kondigde aan de nota op een aantal punten 
te volgen, en over een aantal andere advies te vragen 
aan de Vlaamse Regering. Wat de samenstelling van 
de raad van bestuur betreft heeft men deze nota niet 
gevolgd. Iedereen heeft zijn rol gespeeld; het is nu aan 
het parlement om uitspraken te doen. Vlaams Belang 
moet weten wat het wil: als de partij het Vlaams Blok 
opvolgt omwille van de centen, doet ze dat ook voor 
de misdrijven uit het verleden. 

De heer Jurgen Verstrepen: Ik wil herinneren aan de 
reden van deze discussie: het gaat om de behande-
ling van Vlaamse politieke partijen op de openbare 
omroep VRT. Daarnaast wil ik erop wijzen dat een 
opvolger niet hetzelfde als het origineel is, en dat een 
erfgenaam nog heel iets anders is. 

Een intern document, zonder officieel karakter, dat in 
bepaalde onderdelen ingaat tegen de rechten van de 
journalist is op zijn minst zeer bedenkelijk: het druist 
regelrecht in tegen de Verklaring van de Rechten van 
de Journalist (München, 1971). Het interne karakter 
van het document is natuurlijk erg handig: het kan 
op geen enkele manier aangevochten worden. 

Ik wil de heer Mary vragen wat er zou gebeuren als 
een VRT-journalist zich hier niet naar schikt? Het 
college van hoofdredacteurs heeft hierover beslist. 
Zijn alle journalisten van de VRT hierover gehoord? 
De code van journalistieke beginselen, zoals aangeno-
men door de Vlaamse en Belgische beroepsjournalis-
ten, zegt duidelijk dat de feiten onpartijdig verzameld 
en weergegeven moeten worden, en dat de pers de 
verscheidenheid van opinie moet erkennen en respec-
teren, en de publicatie van verschillende standpunten 
moet garanderen. Daarbij mag zij geen standpunten 
weigeren op basis van geslacht, ras, nationaliteit, taal, 
godsdienst, ideologie, cultuur of  klasse, voor zover 
de beleden overtuiging niet in conflict komt met het 
respect voor de menselijke persoon. Vindt de heer 
Mary dan niet dat hij met zijn nota in strijd is met 
deze journalistieke beginselen? 

De hoofd- en eindredacteurs verklaarden letterlijk 
in de pers dat het Vlaams Blok al jaren gediscrimi-
neerd wordt, en dat dat voor Vlaams Belang zo moet 
blijven. Is ook dat niet in strijd met de code van de 
journalistieke beginselen? Ik begrijp niet dat mensen 
die deze code hebben onderschreven deze uitspraken 
ongestraft mogen doen, en vraag mij af, als ze die 
vrijheid krijgen, waarom de nota dan nog moest aan-
gescherpt worden. Het komt erop neer dat de VRT 
een politiek oordeel velt, op basis van uitspraken 
die men onder de vrije meningsuiting kan plaatsen; 
bovendien wordt beslist dat de uitspraken van enkele 
politici voor een volledige partij gelden. Het is duide-
lijk dat het hier om politieke beslissingen gaat. Het 
gaat hier om niet meer of  niet minder dan discrimi-
natie in combinatie met veralgemening en schending 
van de gelijkheid: dit volstaat om u een proces aan te 
smeren. 

Het college van hoofdredacteurs neemt beslissingen 
op basis van drie meningen met vetorecht: er moet 
een consensus tussen de drie hoofdredacteurs zijn. 
Kan de heer Mary dit toelichten? Als de consensus 
geldt voor de toegang van de oppositie op de tele-
visie, komt men terecht bij één man. Vindt de heer 
Mary dit democratisch? Het feit dat we gediscrimi-
neerd worden, wordt bewezen door een studie van 



9 Stuk 291 (2004-2005) – Nr. 3

het Elektronisch Nieuwsarchief, van de hand van 
Marc Hooghe, Knut Deswert en Stefaan Walgraeve. 
De gemiddelde spreektijd van politici in het journaal 
van 19 uur bedraagt voor de sp·a 5 uur 22 minuten, 
voor VLD meer dan 8 uur, voor Spirit 43 minuten, 
voor CD&V 4 uur en 12 minuten, voor Agalev 2 uur 
20 minuten, voor NV-A 22 minuten en voor onszelf  
41 minuten. Dat betekent dat de grootste partij van 
Vlaanderen nog minder tijd toebedeeld krijgt dan 
Spirit. Als de nota toegepast wordt zullen we nog 
minder aan bod komen. 

Op deze manier ondermijnt de VRT haar eigen 
geloofwaardigheid; ook de journalistiek, als correct 
informatie-instrument van de democratie, wordt hier-
door gehypotekeerd. Deze antidemocratische daad 
zet de deur naar de willekeur open: dat is gevaar-
lijk voor de toekomst. Het is onaanvaardbaar dat 
drie redacteurs, in dienst van een door de overheid 
gefinancierd media-imperium, beslissen over de toe-
laatbaarheid van politieke meningen of  ideologieën. 
Ik vraag mij af  wie het volgende slachtoffer zal zijn: 
welke meningen of  personen mogen binnenkort ook 
niet meer aan bod komen? Er zijn geen rechterlijke 
uitspraken over racistische of  discriminerende uit-
spraken van Vlaams Belang. 

Ik heb wel dergelijke uitspraken in de pers gevonden, 
maar ze waren niet van ons. Ik citeer: “Allochtone 
jongeren moet de toegang tot recreatiedomeinen ver-
boden worden”. “Ik kan geen cultuur aanvaarden die 
tot religieuze besnijdenissen overgaat, die vrouwen 
onderdrukt en waar geen scheiding van kerk en staat 
is. … De Islambeschaving is minderwaardig aan de 
Westerse cultuur”. Zijn dit uitspraken die op de VRT 
kunnen? 

De heer Tony Mary: Daar heb ik geen antwoord op. 
Daarover beslissen de redacties autonoom. Zij zijn 
hier niet aanwezig. 

De heer Jurgen Verstrepen: Maar ze waren wel uitge-
nodigd. 

De voorzitter: Alle fracties werd gevraagd wie op de 
hoorzitting moest komen. Er werd een lijst opge-
maakt. Professor Thevissen heeft zich verontschul-
digd, en de hoofdredacteurs hebben de beslissing 
genomen hier niet aanwezig te zijn. Ik wil erop wijzen 
dat deze commissie geen onderzoekscommissie is. We 
kunnen geen mensen opvorderen. Wie uitgenodigd 
wordt beslist zelf  of hij al dan niet komt. 

De heer Jurgen Verstrepen: Ik uit alleen mijn spijt 
over hun afwezigheid. Vermits zij hier niet zijn, zie ik 

mij verplicht al mijn vragen tot de heer Mary te stel-
len, die hier als enige vertegenwoordiger van de VRT 
aanwezig is. 

Ik citeerde die uitspraken om aan te tonen dat het er 
sterk van afhangt wie ze doet: komen ze van Vlaams 
Belang of  van Vlaams Blok worden ze racistisch 
genoemd, maar komen ze van VLD, zoals in dit 
geval, dan is er niets aan de hand. Volgens de interne 
nota zou deze partij dus ook de toegang tot de VRT 
moeten ontzegd worden. 

Ik heb de indruk dat de VRT geen vorm van objec-
tieve controle wil aanvaarden: destijds was er heel 
wat heisa rond de bewering van Dusauchoit dat de 
dood van Fortuyn een goede zaak was, maar na een 
uitspraak van de kijk- en luisterraad ging de VRT 
daartegen in beroep. Er zijn ettelijke voorbeelden van 
feiten waarbij de VRT haar verantwoordelijkheid 
ontloopt. 

Is de VRT intussen lid van de Raad voor Journalis-
tiek? Zijn er plannen om dat te doen? 

Voor Europa is de onafhankelijkheid en de onpartij-
digheid van de openbare omroep een fundamenteel 
democratische vereiste waaraan kandidaat-lidstaten 
moeten voldoen. In de adviezen en rapporten hier-
over schenkt de Europese Commissie ruime aandacht 
aan de vereiste onafhankelijkheid en onpartijdig-
heid van de openbare omroep en “de onbelemmerde 
toegang van alle politieke partijen tot een openbare 
omroep”. Toch heb ik de indruk dat de VRT deze zin 
niet kent. 

De beheersovereenkomst als beschermmiddel inroe-
pen vind ik erg zwak. Er staat namelijk in dat de rol 
van de omroep geëvolueerd is van het louter uitvoe-
ren van een door de overheid opgelegde opdracht, 
naar het als volwaardige en actieve media-actor verle-
nen van een dienst aan de burgers die het fundamen-
teel recht hebben om niet-gemanipuleerde informatie 
en ideeën te ontvangen, en dat de informatieprogram-
ma’s, de mededelingen, en de programma’s met een 
algemene informatieve inslag onpartijdig en waar-
heidsgetrouw dienen te zijn. 

Kan de heer Mary mij uitleggen wat een waarheids-
getrouwe weergave is van een openbare omroep, 
wanneer blijkt dat de grootste oppositiepartij van 
Vlaanderen slechts gedurende 41 minuten aan bod 
komt? 

De nota is een antidemocratische maatregel; de open-
bare omroep doet aan politiek en zet de oppositie 



10Stuk 291 (2004-2005) – Nr. 3

buiten spel. Bovendien vind ik het een beetje laf  om 
een interne nota te maken, waarvan men bij voorbaat 
weet dat er niets tegen kan ondernomen worden. 
Daarbij komt dat de heer Mary zich verschuilt ach-
ter de bewering dat hij niets te zeggen heeft aan de 
hoofd- en eindredacteurs; aan wie heeft hij dan wel 
iets te zeggen? Het is niet normaal dat drie journalis-
ten er zomaar mogen over beslissen of  een bepaalde 
politieke partij toegang tot de omroep krijgt; afhan-
kelijk van de consensus- of  de vetobeslissing wordt 
het desgevallend zelfs één persoon. Dit neigt naar 
totalitaire DDR-toestanden. 

Is professor Voorhoof lid van de Liga? 

Professor Dirk Voorhoof: Mijnheer Verstrepen, u 
probeert mij persoonlijk in diskrediet te brengen. Ik 
kan u bevestigen dat ik reeds 20 jaar lid ben van de 
algemene vergadering van de Liga voor de Mensen-
rechten. Voor zover mij bekend is dat geen subver-
sieve organisatie. Ik kan u nog enkele bijkomende 
elementen aanreiken: ik ben ook lid van Behoud 
de Begeerte. Brengt dat mijn juridisch advies in het 
gedrang?

De heer Jurgen Verstrepen: Dat bevestigt eigenlijk dat 
u betrokken partij was in het proces tegen het Vlaams 
Blok.

De heer Tony Mary: De helft van de bewijsvoering in 
de interventie van de heer Verstrepen is gebaseerd op 
een hypothese die absoluut verkeerd is. 

Volgens het Verdrag van Praag, het Verdrag van 
Krakau, de decreten, de beheersovereenkomst en de 
politiek van de Vlaamse overheid komen bij de VRT 
geen racistische en discriminatoire personen of orga-
nisaties aan bod. Dat is de algemene regel. Dat geldt 
ook voor Vlaams Blok en Vlaams Belang. Wij heb-
ben onze eigen juridische diensten, en vroegen desbe-
treffend ook een tweede advies. Na de veroordeling 
en na de naamsverandering hebben wij gekeken en 
geluisterd. Aan de hand van wat wij zagen en hoor-
den namen wij de beslissing Vlaams Belang te blijven 
weren. 

De heer Jurgen Verstrepen: Dus oordeelde de VRT 
dat Vlaams Belang een racistische partij is. 

De heer Tony Mary: Dat deden wij niet. Wij voeren 
enkel de ons opgelegde regels uit.

De heer Jurgen Verstrepen: Is Vlaams Belang voor u 
dezelfde racistische partij als het Vlaams Blok? 

De heer Tony Mary: Ja. 

De heer Jurgen Verstrepen: Dus u oordeelt daarover, 
zonder rechterlijke bevoegdheid? Dat is de grond van 
de hele discussie. Als u zegt dat Vlaams Belang een 
even racistische partij is als het Vlaams Blok, is dat 
een politiek oordeel. 

De heer Jos Stassen: Wij kregen een juridische analyse 
waarmee de VRT voor een stuk rekening hield. De 
openbare omroep voert bij mijn weten uit wat hem 
opgedragen werd. Maar er zijn ook de uitspraken 
die ik hoorde: in ‘De zevende dag’ beweerde Vlaams 
Belang dat moslims geen democraten kunnen zijn. In 
die zin kan men zelfs stellen dat de VRT-journalisten 
zeer losjes omgaan met de toepassing van de regels. 

De heer Tony Mary: De interne nota is niet ver-
scherpt. De benaming Blok is vervangen door Belang, 
maar voorts is de nota alleen maar bevestigd. 

Het klopt niet dat drie personen, laat staan één per-
soon, beslissen wat er uitgezonden wordt. Het college 
van hoofdredacteurs legt een redactionele lijn vast. 
Voorts zijn er de redactieraad en de deontologische 
raad. Er zijn ook deontologische richtlijnen voor de 
journalisten. Als die niet akkoord gaan met één en 
ander, kunnen die, conform het verdrag van Mün-
chen, volgens die richtlijnen handelen. De redacties 
van de VRT weten goed hoe precieus hun redactiesta-
tuut en deontologische code zijn. Sinds 1998 bestaat 
daardoor een onafhankelijke redactie binnen de 
openbare omroep. Er zijn maar elf  openbare omroe-
pen in Europa die een dergelijk redactiestatuut en  
-vrijheid hebben. De redactionele lijn van de redacties 
is totaal onafhankelijk van de directie, of  van eender 
welke externe partij, wordt gesteund door de journa-
listen en de medewerkers van de drie redacties van de 
VRT, de televisie, radio en on-lineredacties. 

De vrije meningsuiting is niet absoluut. Dat staat in 
het Europees Verdrag van de Rechten van de Mens. 
Vrije meningsuiting kan beperkt worden als het gaat 
over racisme en discriminatie. De arresten bevesti-
gen dat het niet gaat over een eenmalige racistische 
uitspraak maar wel over gestructureerde repetitieve 
en systematische racistische boodschappen. De laat-
ste drie weken zijn dergelijke uitspraken frequent in 
de pers verschenen, trouwens niet van de minste of 
van onafhankelijke mandatarissen. De voorzitter van 
Vlaams Belang heeft gisteren in Het Laatste Nieuws 
gezegd dat het allemaal niet erg is. De VRT houdt dus 
vast aan zijn mening. De redactionele en beheerslijnen 
dat VRT geen organisaties en/of  personen aan bod 



11 Stuk 291 (2004-2005) – Nr. 3

laat komen die racisme of  discriminatie repetitief  
steunen, blijven gelden, ook voor Vlaams Belang. De 
nieuwsdienst brengt wel nieuwswaardige feiten over 
Vlaams Belang, maar verleent geen platform om de 
boodschap te brengen.

De VRT heeft vier jaar geleden een aantal voor-
waarden gesteld aan zijn lidmaatschap aan de Raad 
voor de Journalistiek. In het decreet van de Vlaamse 
Mediaregulator wordt aan die voorwaarden tegemoet 
gekomen. Daarom hebben we de minister bevestigd 
dat we lid zullen worden van de Raad voor Journalis-
tiek bij het in voege treden van het decreet. 

De heer Bart Caron: In ‘Doe de stemtest’ werd veel 
aandacht besteed aan de standpunten van Vlaams 
Belang, hoewel er niet echt sprake was van nieuws-
waarde. Hoe verklaart de heer Mary dat?

De heer Tony Mary: In de aanloopfase naar de ver-
kiezingen heeft de VRT de democratische verplichting 
om alle partijen aan het woord te laten. De afspra-
ken met de verschillende partijen werden juist na 
de uitspraak van het Hof van Beroep gemaakt. Het 
Vlaams Blok ging toen in cassatie, daarom heeft de 
VRT zich gewoon gehouden aan de vooraf bepaalde 
regels, trouwens tegen de verwachtingen van de top-
mandatarissen van die partij in. 

De heer Jurgen Verstrepen: Ik vroeg gewoon hoeveel 
personen de redactionele lijn van de VRT bepalen, 
ik deed daar geen uitspraken over. De heer Mary 
beweert nu dat daarover gezamenlijk beslist wordt. 
In de pers staat nochtans dat het college van de drie 
hoofdredacteurs daarover in consensus beslist. Wie 
beslist nu uiteindelijk? Is het het college? Beslist het 
bij consensus? 

Zolang er geen rechterlijke uitspraak is, kan men niet 
bepalen of een uitspraak al dan niet racistisch is. De 
heer Mary doet een uitspraak op basis van veronder-
stellingen en perceptie. Het stoort mij als democraat 
dat hij alle leden van mijn partij zonder meer racis-
tisch noemt. De heer Mary zegt dat Vlaams Belang 
gelijk staat aan Vlaams Blok. Heeft de VRT zijn hou-
ding tegenover Vlaams Belang al bepaald voor de 
zendtijd in de aanloop naar de verkiezingen? 

Mevrouw Gracienne Van Nieuwenborgh: Vlaams 
Belang is misschien nog niet veroordeeld voor recht-
streeks racisme, maar liep wel een veroordeling op 
voor het blad dat het verspreid heeft in Herzele. In 
dat blad wordt gezegd dat de criminaliteitscijfers 

stijgen, terwijl ze – ook in Herzele – dalende zijn. 
Vlaams Belang verspreidt dus halve waarheden en 
leugens en bewijst opnieuw dat het niet erg sterk is 
in cijfers. Op de uitspraak kan nog een beroepsproce-
dure volgen, maar de veroordeling is er.

De heer Carl Decaluwe: De meerwaarde van dit 
debat ontgaat me, ik heb nog geen nieuwe elementen 
gehoord. Juridisch advies is waardevol. De VRT heeft 
over de samenstelling van de raad van bestuur niet 
alleen juridisch advies gevraagd, maar het ook aan 
het bureau van het parlement voorgelegd. Er moet 
dus steeds een politieke afweging gemaakt worden.

De meerderheid, maar ook de pers trapt telkens weer 
in dezelfde val. De pers is niet aanwezig bij goede en 
belangrijke debatten, maar zal wel dit voorstel van 
resolutie in de belangstelling brengen. Van deze heisa 
is er maar één winnaar: Vlaams Belang. Daarom 
hoop ik dat het de laatste keer in deze regeerperiode 
is dat dit probleem aan bod komt. 

De aanleiding van dit voorstel is niet de veroordeling 
van het hof, maar het feit dat een journalist een debat 
van Vlaams Belang geleid heeft. Ik vind dat een jour-
nalist van de openbare omroep een debat van een-
der welke partij, waarbij alle partijen aanwezig zijn, 
mag leiden. Hij kan daarover zelf  beslissen. Ik vraag 
de VRT om dergelijke problemen binnenskamers te 
houden en consequent op te lossen.

Het voorstel van resolutie vraagt om er bij de VRT 
op aan te dringen dat de aanwezigheid van verte-
genwoordigers van politieke partijen in nieuws en 
informatieve programma’s in verhouding zou zijn 
met de getalsterkte in het parlement. Druist dat in 
tegen de redactionele onafhankelijkheid? Er wordt 
immers over bericht als het Vlaams Blok door stand-
punten of  manifestaties aan de basis ligt van rele-
vante nieuwsfeiten. Uit de praktijk blijkt dat de VRT 
zich daaraan houdt. Het is niet omdat een partij een 
bepaalde getalsterkte heeft dat ze ook in die verhou-
ding in het nieuws aan bod moet komen. De partij 
moet eerst nog iets te zeggen hebben. Het voorstel 
van Vlaams Belang gaat in tegen de redactionele 
onafhankelijkheid van een omroep. Een studie van 
de UIA zegt dat de heer Dewinter in debatten nauwe-
lijks onderbroken wordt. De heer Leterme werd veel 
meer onderbroken. Ook dat is redactionele vrijheid. 

Ik vraag de VRT en de gedelegeerd bestuurder om de 
huidige regeling voor de zendtijd van politieke par-
tijen te handhaven. Anders geeft men Vlaams Belang 



12Stuk 291 (2004-2005) – Nr. 3

weer de gelegenheid om zich als underdog te profile-
ren. Het parlement heeft die houding ook aangeno-
men bij de discussies over de partijdotaties.

Daarom roep ik de VRT op om over aangelegenhe-
den zoals het al dan niet verscherpen van een nota 
niet te communiceren. 

De heer Tony Mary: Het incident met de heer Bracke 
was niet de aanleiding. We hebben altijd gezegd dat 
we op 21 april 2005, een jaar na de uitspraak van het 
Hof  van Beroep, een standpunt zouden geven over 
hoe we met Vlaams Belang zouden omgaan. Door de 
gebeurtenissen is dat twee dagen vervroegd.

Ik herhaal dat het college van hoofdredacteurs de 
redacties leidt en vertegenwoordigt. Het is de spreek-
buis voor de redactielijn, dat komt niet toe aan andere 
leden van de redactie. Daarbuiten is er volledige jour-
nalistieke vrijheid. Het klopt niet dat het college van 
hoofdredacteurs een dictatoriaal organisme is waar 
één persoon alles beslist. De structuren van de VRT-
nieuwsdiensten bestaan uit een college van hoofdre-
dacteurs, een verkozen deontologische raad en een 
redactieraad. Die organen bepalen samen de redac-
tielijn, onafhankelijk van het management of eender 
welke externe invloed. 

Professor Dirk Voorhoof: De heer Verstrepen verwijst 
naar de toetredingseisen tot de EU waarin staat dat 
er een onbelemmerde toegang tot de media moet zijn. 
Vrije meningsuiting en pluralistische en open omroe-
pen zijn een belangrijk kenmerk van een democra-
tische samenleving. Andere Europese documenten 
maken echter duidelijk dat de vrije meningsuiting 
geen absoluut recht is en ophoudt bij het aanzetten 
tot racisme en vreemdelingenhaat. Dat is allicht de 
reden waarom Vlaams Belang geen verzoekschrift 
indient bij het Europees Mensenrechtenhof  in 
Straatsburg. De rechtspraak van dat hof  dienaan-
gaande is constant en zeer duidelijk: een persoon of 
organisatie die aanzet tot racisme en discriminatie 
kan zich niet beroepen op de andere rechten en vrij-
heden. Ik verwijs naar de verklaring over de vrijheid 
van het politieke debat en de media van 12 februari 
2004 waarin de Raad van Europa eveens dit voorbe-
houd formuleert. De televisierichtlijn stelt expliciet 
dat de lidstaten erop moeten toezien dat de omroepen 
van de lidstaten niet aanzetten  tot haat op basis van 
ras, godsdienst of  nationaliteit. De European Com-
mission against Racism and Intolerance (ECRI), die 
toeziet op de naleving van de niet-discriminatiebe-
palingen, drong aan op een wat actievere Belgische 
houding op dat punt.

Het klopt dat er geen causaal verband is tussen het 
aantal vertegenwoordigers van een partij in het par-
lement en de nieuwswaarde. Dat gaat uiteraard regel-
recht in tegen de basisprincipes van journalistieke 
waarde. Nieuwswaarde wordt niet bepaald door de 
geluidsterkte of  grootte van een bepaalde groepe-
ring, maar wel door een complex geheel van crite-
ria onder meer de waarde voor het maatschappelijk 
debat. Journalisten maken die afweging dagelijks. De 
grootte van een partij kan daarbij geen beslissend of 
dwingend criterium zijn. 

De heer Jurgen Verstrepen: De heer Decaluwe heeft 
een punt, maar een motie waarin gevraagd werd om 
de politieke partijen zo evenwichtig mogelijk aan bod 
te laten komen, is ook verworpen. 

De heer Carl Decaluwe: Ik heb de indruk dat de 
heer Verstrepen de journalistieke onafhankelijkheid 
wil fnuiken. Dat was ook zo in fascistische tijden. 
Vlaams Belang wil zelfs bepalen hoe de camera’s hier 
in het parlement moeten draaien.

De heer Jurgen Verstrepen: Het gebruik van dergelijke 
scheldwoorden bewijst dat de heer Decaluwe geen 
tegenargumenten meer heeft en enkel de bestaande 
demonisering kan bevestigen. In de commissie wordt 
constructief  samengewerkt, behalve als we een even-
wicht in de berichtgeving vragen. Zo verarmt de dis-
cussie. 

De VRT wil blijkbaar de vertegenwoordigers van 
Vlaams Belang niet meer uitnodigen voor debat-
programma’s omdat ze te goed debatteren. Dat zijn 
de woorden van de heer Hellemans. Dat is wel een 
motief  om programma’s aan te passen.

Ik blijf  erbij dat VRT gezegd heeft dat de drie hoofd-
redacteurs beslissen over de toegang van Vlaams 
Belang tot programma’s van de openbare omroep en 
dat nu herroept door te zeggen dat alle programma-
makers samen beslissen. 

De heer Jos Stassen: De opdracht van de VRT is 
gebaseerd op een aantal waarden die vastliggen in 
Europese en Vlaamse regels en in de beheersovereen-
komst. Er is een redactiestatuut. De redactie bepaalt 
zelf  wie er aan bod komt. In praktijk komt elke par-
tij aan bod in functie van haar nieuwswaarde. De 
spreker van het Vlaams Belang zegt dat er niet meer 
gevraagd wordt naar televisieaandacht in functie van 
de parlementaire vertegenwoordiging, maar wel in 
functie van de nieuwswaarde. Ik begrijp dus de dis-
cussie niet, de VRT doet nu al wat iedere partij, ook 



13 Stuk 291 (2004-2005) – Nr. 3

Vlaams Belang, vraagt. De resolutie is wat mij betreft 
dus zonder voorwerp. 

De heer Tony Mary: Ik herhaal: de drie nieuwsredac-
ties van de VRT hebben een onafhankelijk redactie-
statuut en een onafhankelijke deontologische code. 
Dat werd ook opgelegd door de beheersovereenkomst 
een zevental jaren geleden.

Er is een college van hoofdredacteurs dat voor de drie 
nieuwsredacties binnen de VRT een redactionele lijn 
tracht vast te leggen. Binnen de nieuwsredacties zijn 
er redactieraden. Er is een redactieraad voor radio en 
een voor tv, maar niet voor de on-lineberichtgeving 
aangezien die geen nieuws gaart maar enkel een her-
bewerking maakt.

Daarnaast is er een verkozen deontologische raad, 
bestaande uit journalisten, die nagaat of  de deonto-
logische code door iedereen wordt gerespecteerd, dus 
ook door de leidinggevenden: de hoofdredacteurs, 
adjunct-hoofdredacteurs, algemene hoofdredacteurs 
en eindredacteurs. Zij beslissen wat uiteindelijk op 
antenne komt.

Dat is het kader waarin nieuws en duiding op de VRT 
worden gebracht. Ik meen dat onze redacties wel 
degelijk onafhankelijk zijn en hun werk naar beho-
ren uitoefenen. Niemand wordt uitgesloten, alles wat 
nieuwswaarde heeft wordt gebracht. Er wordt echter 
geen platform geboden voor racistische en discrimi-
nerende uitspraken.

De heer Bart Caron: Vlaams Belang beweert niet 
dezelfde partij te zijn als Vlaams Blok. Ze kan zich 
dus niet beroepen op getalsterkte om media-aan-
dacht te krijgen. Is die redenering juridisch relevant 
of bruikbaar? 

Professor Dirk Voorhoof: De houding van Vlaams 
Belang is een vorm van negationisme. In een belang-
rijk arrest werd, met een overdonderende bewijslast, 
vastgesteld dat de politieke partij het Vlaams Blok 
systematisch en herhaaldelijk heeft aangezet tot 
racisme. Nu ontkent men het bestaan van dat arrest: 
de veroordeling is er niet meer, want de naam is ver-
anderd.

De vraag is of  de openbare omroep het arrest in 
rekening moet brengen. Puur juridisch werd Vlaams 
Belang inderdaad niet veroordeeld wegens racisme. 
Vanuit haar taak die eerder tijdens deze hoorzitting 
reeds werd geschetst, getuigt het echter van een goede 

houding om zich voorlopig zeer terughoudend op te 
stellen, tot er duidelijke aanwijzingen zijn dat het dis-
cours van deze partij daadwerkelijk veranderd is. Tot 
nu toe lijkt dat niet zo, integendeel. In De Morgen 
van 29 juni lees ik de volgende uitspraak van de heer 
Frank Vanhecke: “Criminele feiten als drugshandel 
en diefstal zijn in 99  procent van de gevallen het werk 
van allochtonen.” Volgens mij is er dus wel degelijk 
continuïteit in het discours. Dat betekent dat de VRT 
over een aantal argumenten beschikt om haar hou-
ding te staven. Die positie is niet definitief, de kans 
bestaat immers dat het discours nog wijzigt.

De heer Jurgen Verstrepen: Ik wil de heer Mary 
vragen om op mijn volgende vraag met ja of  neen 
te antwoorden. In de kranten stond dat het de drie 
hoofdredacteurs zijn die erover beslissen. Was die 
berichtgeving fout?

De heer Tony Mary: Die was fout.

De heer Jurgen Verstrepen: Tot mijn grote spijt heb ik 
hier enkel conclusies gehoord op basis van veronder-
stellingen. Als overtuigd democraat boezemt dat me 
angst in.

De heer Jos Stassen: In punt 2° van het voorstel van 
resolutie vraagt u om er  bij de VRT op aan te drin-
gen dat de aanwezigheid van vertegenwoordigers van 
politieke partijen in nieuws en informatieve program-
ma’s “in verhouding is met hun getalsterkte in het op 
dat moment verkozen Vlaams Parlement”. 

Zal het Vlaams Belang in een amendement de bepa-
ling over de evenredigheid herzien? Is die volgens hen 
tegengesteld aan wat vandaag gebeurt in de VRT?

De heer Jurgen Verstrepen: Wij zullen een amende-
ment indienen om het woordje aan te passen.

De heer Steven Vanackere: Wat het woord ook is, 
daar gaat het niet om. Voor autonome redacties is 
niet de getalsterkte in het Vlaams Parlement – de 
verkiezingsuitslag – de richtlijn, maar wel de nieuws-
waarde.

De heer Jurgen Verstrepen: Nu staat er “in verhou-
ding is met de getalsterkte in het op dat moment ver-
kozen Vlaams Parlement”. Dat zal veranderd worden 
in “zo evenwichtig mogelijk”.

De heer Joris Van Hauthem: Het is niet onze bedoe-
ling om alles met een precisieweegschaal af te wegen. 



14Stuk 291 (2004-2005) – Nr. 3

Maar momenteel is het evenwicht ver zoek en daar-
over willen we een debat aanzwengelen.

De voorzitter: Ik dank de sprekers voor hun bijdrage 
aan deze hoorzitting.

De verslaggever, De voorzitter,

Marie-Rose MOREL Dany VANDENBOSSCHE

––––––––––––––––


